Anmeldelse af Jane Faerbers “Mæt og Slank med LCHF”

Til min fødselsdag i december måned fik jeg den første kogebog af Jane Faerber  ”Spis dig Mæt og Glad” og gik straks i gang med at prøve de lækre opskrifter. De seneste 3 uger har jeg også været  heldig at kunne teste Janes seneste bog ”Mæt og slank med LCHF”, hvorfor madplanen er blevet lavet ud fra begge bøger samt egne opskrifter efter LCHF. Billederne viser et udsnit af, hvad vi har fået at spise den sidste tid.

Baconcheeseburger med grøntsagsfladbrødHjemmelavet ketchupOg jeg kan afsløre med det samme, at de sidste 3 uger absolut ikke har ændret min holdning til LCHF! Nogle af de bemærkninger jeg har fået er bl.a., at kroppen har behov for kulhydrater. Til det kan jeg kun sige, at det får den også, bare ikke kulhydrater fra sukker, kornprodukter eller stivelse. Derudover påpeger folk ofte, om alt det fedt er godt for kroppen, især det mættede fedt. Det kan der til dels være noget om, hvis man retter sig efter de nuværende kostråd, men tjek denne artikel, hvor det netop påpeges, at der ikke er beviser for, at mættet fedt er farligt. Det er dog vigtigt, at det er fedt af god kvalitet, såsom smør (ikke blandingsprodukt), raps-, oliven- eller kokosolie samt fedt fra nødder, kerner, avokado mv.

Jeg føler mig derfor ret overbevist om, at denne kost er den rette for mig. Og det bekræftes jeg i, når jeg tænker over de forandringer, jeg har mærket ved min krop. Vægtmæssigt er der ikke sket den store forskel, men det er heller ikke længere mit fokus, da jeg egentlig synes, at jeg har tabt mig det, jeg skulle.

Den største forandring, jeg har mærket, er, at mit fordøjelsessystem fungerer meget bedre, og jeg er ikke længere så oppustet. Før kunne jeg sagtens ligne en gravid i 6. måned (mindst), få fysisk ondt, blive forpustet og føle mig godt og grundig utilpas – især efter en dag, hvor jeg havde siddet meget. Det oplever jeg slet ikke længere, og maven er kommet til at syne væsentlig fladere, hvilket i sig selv giver et enormt velvære 🙂

Derudover har jeg oplevet, at mit blodsukker er blevet mere stabilt, hvilket også betyder, at den søde tand ikke har været lige så sød, som den plejer. Jeg kan dog endnu ikke helt sige mig fri for, at den kigger frem indimellem, men så er det jo heldigt, at der også er mange søde opskrifter i bøgerne, som virkelig er lækre! Tidligere oplevede jeg, at jeg kunne blive helt skidt tilpas, når mit blodsukker dalede igen efter et hurtigt trip opad. Det har jeg slet ikke oplevet, efter at jeg har ændret kosten.

Maden er velsmagende og tilfredsstiller smagsløgene på en helt anden måde. Den ”fede” smag gør, at man smagsløgene hurtigere bliver tilfredsstillet og dermed opnår følelsen af mæthed. Jeg har altid haft en stor kærlighed til hvidt brød, hvid ris og hvid pasta og kunne komme til at hungre helt efter det. Det har dog været forbavsende let for mig at undvære, og jeg tænker, at det hænger sammen med, at maden smager så fantastisk godt, samt at der findes gode alternativer til bl.a. ris og kartofler i form af blomkål og brødalternativer, der gør, at jeg ikke mærker længslen efter mine tidligere svagheder.

Boller i karryMaden gør også, at jeg føler mig mæt i længere tid af gangen og ikke længere spiser så store portioner og er blevet bedre til at mærke, hvornår jeg er mæt. Samtidig bliver jeg mæt på en helt anden og mere behagelig måde, da jeg ikke føler, at maden falder så tungt.

Noget af det, som er vigtigt for mig, er, at en kostændring harmonerer godt med familielivet, da det er forudsætningen for, at jeg kan holde det. Det meste af maden er

forholdsvis simpel og hurtig at lave, men nogle af opskrifterne kan godt være tidskrævende. I de fleste tilfælde har det dog lige så meget med at gøre, at jeg har for vane ikke altid at læse en opskrift igennem, hvilket jo resulterer i, at jeg bliver overrasket over, hvad der egentlig skal gøres. Det giver indimellem lidt udfordringer – især når der står en lille rødhåret gut, der helst skal have mad til vanlig tid.

Efterhånden som vi har spist efter LCHF-princippet i en periode er jeg blevet bedre til at gøre hverdagen lidt nemmere for mig selv. Eksempelvis kører jeg et helt blomkålshoved igennem foodprocessoren på én gang, hvilket er tidssparende ift. at finde maskinen frem og ikke mindst rengøringen heraf. Det der ikke bruges samme dag kan nemt opbevares i en lufttæt beholder.

Jeg har hele vejen igennem haft fokus på, at Silas stadig skal have kartofler, ris og pasta, samt at han ikke på nogen måde skal opleve, at vi er på kur/ændret livsstil, da jeg ikke på nogen måde ønsker at påvirke ham negativt. Det er heldigvis meget nemt at tilsætte ris, pasta eller smide nogle kartoffelbåde i ovnen sammen med eks. bønnefritterne. Jeg oplever det derfor ikke som om, at jeg skal stå og lave 2 retter mad hver aften, hvilket jeg hurtigt var blevet træt af. Jeg synes derfor fint, det harmonere med livet som familie.

Chicken 'n' chips

Cremet blomkålssuppe

Jeg kan derfor klart anbefale begge Jane Faerbers bøger. Den første bog ”Spis dig mæt og glad” giver et godt indblik i, hvad LCHF er, en guide til at komme godt i gang med LCHF og selvfølgelig massere af lækre opskrifter. Den anden bog ”Mæt og Slank med LCHF”, der udkom i januar 2014 har mere fokus på striks LCHF, vægttab og flere skønne opskrifter – herunder bud på gæstemad. Jeg synes, at opskrifterne er nemme at omsætte i hverdagen, således at man selv kan overføre LCHF-princippet til andre opskrifter. Og hvis bare du har æg, lidt ost, blomkål, fløde og måske lidt bacon i køleskabet, kan du altid smække en lækker LCHF-ret sammen 🙂 28/3-14 udkommer Jane Faerber med endnu en bog: ”LCHF – brød & kager“, som kun indeholder opskrifter og ingen teori omkring LCHF.

Du kan med fordel kigge forbi Janes Blog www.madbanditten.dk, hvor der også findes meget viden omkring LCHF og opskrifter. Hun kan også følges på Instagram under navnet @janefaerber, hvor hun også deler gode tips ud.

Indlægget er lavet i samarbejde med Jane Faerber.

Tagget , , ,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.