Anmeldelse af LCHF – Brød & Kager af Jane Faerber

D. 28/3-14 udgav Jane Faerber (kvinden bag madbanditten.dk) endnu en bog om LCHF. Denne gang var temaet Brød og Kager – helt uden mel, gluten, sukker og gær. 2014-03-28 15.44.31Janes 2 tidligere bøger “LCHF – Spis dig mæt & glad” samt “Spis dig mæt & slank med LCHF” indeholder begge afsnit med teori omkring LCHF. Denne bog er mere “bare” en kogebog, som også henvender sig også til andre end dem, der lever efter LCHF, eksempelvis glutenallergiker eller dem, der ønsker/skal spare på sukkeret. Bogen er opdelt i 4 afsnit; morgenbrød, madbrød, hyggebrød og kager. Det er derfor absolut slet ikke kun søde sager, der er repræsenteret, hvilket jo er godt set i lyset af, at det stadig er nødvendig at spare på de søde sager, selvom de er lavet efter LCHF. Bogen indeholder opskrifter på bl.a. muffins, knækbrød, rundstykker, kanelstang, roulade, cheesecake, groft og lyst sandwichbrød, pizzaopskrifter, lasagneplader og en masse andre lækre opskrifter. Der er helt sikkert mange opskrifter, som jeg skal have afprøvet, og  jeg synes faktisk, at mange af opskrifterne er forholdsvis simple at føre ud i verden. Dog indeholder LCHF bagværk ofte en del specialingredienser, som desværre endnu ikke findes i så mange fysiske butikker – i hvert fald ikke her i provinsen. Det kan derfor være svært at være spontan, hvis lysten til noget lækkert pludselig opstår. Dertil kommer, at det kan være lidt dyrt at få alle ingredienserne hjem, men set i lyset af, hvor mange penge man sparer på sukker, mel, færdigkøbt kage mv., så tror jeg egentligt, at det ender ud i nogenlunde det samme. Og heldigvis er ingredienserne drøje i brug, så de holder i lang tid (selvfølgelig afhængig af, hvor meget man bager). Jeg ser det derfor ikke som et problem – jeg vil derimod gerne betale lidt ekstra for at have det godt 🙂 Her er nogle af de ting, der er at finde i mit køkkenskab: montage #chiafrø #Sukrin+ #Sukrinmelis #kokosolie #kokosmel (kokosfibre) #mandelmel #sesammel #pofiber #hampefrø #Sukringold #kokossukker #mandler #parannødder #mørk chokolade #Valnødder. Derudover har jeg altid diverse kerne, æg og revet ost i køleskabet. Indtil videre har jeg forsøgt mig med: rundstykker #rundstykker vafler med citron og birkes #Vafler med citron og birkes. Silas var fuldstændig vild med disse og foreslår ofte, at vi skal have hjerter 🙂 knækbrød #Knækbrød med hele kerner. Absolut en af mine favoritter, der altid er at finde i mit køkkenskab. En dejlig hurtig løsning til eks. morgenmad eller mellemmåltid til den lille sult. Opskriften på knækbrødene kan findes her på Janes blog. Jeg lader altid blandingen trække i minimum 1½ time, da jeg synes, at det gør dem mere sprøde, når de er bagt. Når jeg har fordelt blandingen på bagepladen plejer jeg lige at lave et rids i de størrelser, som jeg ønsker knækbrødene. Så er de nemlig meget lettere at brække fra hinanden, når de er bagt 😉 Indenfor den nærmeste fremtid har jeg planer om bl.a. at skulle prøve disse lækre opskrifter: 2 3 4 5 6#Grøntsagsfladbrød #madpandekager #grøn frokostwrap #ostepandekager #Bananbrød #Muffins med fræk choko-frosting #Pekan Pie #Cheesecake med blåbær og pistacienødder. Bogen er så lækker illustreret, at det faktisk kan være svært at bestemme sig for, hvilken opskrift man skal begive sig ud i, men det er jo et luksusproblem!! Jeg har tidligere anbefalet Janes 2 andre bøger, som du kan læse mere om her. Og jeg kan ligeledes anbefale denne bog. Både til dig, der gerne vil leve efter LCHF, dig der ikke kan tåle gluten, eller dig der gerne vil eller skal spare på sukkeret. Bogen giver dig mulighed for alligevel at diske op med en masse lækkerier 🙂 Har du fået lyst til at se mere, kan du med fordel smutte forbi Janes blog madbanditten.dk, hvor du også kan finde en masse lækre opskrifter på morgenmad, frokost, aftensmad, brød og lækkerier. Du kan også følge Jane på Instagram under navnet @janefaerber, eller på hendes facebookside, hvor hun også deler gode råd og inspiration ud.

Indlægget er lavet i samarbejde med Jane Faerber og Politikkens forlag.
Tagget , , ,

Skriv et svar