Anmeldelse af “Sense – Slank med fornuft”

OBS – Bogen er modtaget med henblik på anmeldelse!

Sense - slank med fornuft Hvad er egentlig mere oplagt på nuværende tidspunkt end et indlæg med en anmeldelse af en slankebog? For mange er  januar = kur. Noget man ofte forbinder med kedelig mad og mange restriktioner, men sådan behøver det faktisk slet ikke være, selvom man gerne vil tabe nogle kilo. Og måske er det faktisk i grunden forkert at kalde denne bog for en slankebog, for det handler i langt højere grad om livsstil og ikke mindst SUND FORNUFT. Det handler nemlig i høj grad om, hvordan man skruer måltiderne sammen, således at de mætter i lang tid og dækker de forskellige behov kroppen har. Intet er forbudt, og du kan i bund og grund fortsætte med at spise det, du allerede spiser i dag – måske blot med lidt ændring af fordelingen af elementerne. Nogle vælger at bruge en masse forskellige alternativer i stedet for eksempelvis de mere glutenholdige ingredienser, men det er altså ikke et krav, så det kan man heldigvis gøre som det passer en.

Sense handler nemlig også i høj grad om at gøre det, der passer til dig!

Bogen er bygget nemt og overskueligt op. I den første del lærer du lidt mere om Suzy Wengel – ophavskvinden til Sense. Her fortæller hun sin egen historie om, hvor meget hun selv har kæmpet med vægten i sit tidlige liv, indtil hun fandt motivationen og den sunde fornuft, der har gjort det muligt for hende at holde vægten lige siden.

I anden og tredje del får den en indsigt i, hvad Sense er. Hvad betyder en fyldt spisekasse? Hvordan ved du, hvordan måltidet skal sammensættes? Og hvad er en håndfuld, og hvilke fødevarer hører til hvilken håndfuld? Jeg skal ærligt indrømme, at da jeg første gang kastede mig ud i Sense, virkede det ret uoverskueligt, fordi der er lidt grundviden, du skal have ind under huden først. Alligevel vil jeg sige, at det gik ret hurtigt med at få styr på det med lidt hjælp fra et kostskema og nogle køleskabsoversigter over de forskellige håndfulde. Og derefter var det egentlig bare mine erfaringer, der måtte gøre mig klogere, og ret hurtigt blev det tydeligt for mig at mærke, hvad det betød for min krop, hvis ikke jeg sørgede for at få fyldt godt op med protein i måltidet – jeg blev hurtigere sulten, og ganske ofte de forkerte ting, jeg blev sulten efter.

Fjerde del af bogen består af gode råd til, hvordan du kommer godt i gang med Sense, og hvilke begyndervanskeligheder, der kan dukke op. Der er ligeledes nogle bud på nogle hurtige mellemmåltider, hvis det bliver nødvendigt, samt et bud på, hvad årsagen kan være, hvis ikke du taber dig.

Femte del består af nogle danskeres fortælling om, hvordan de har tabt sig med Sense – noget der har stor effekt på ens egen motivation for at komme i gang.

Herefter følger en kostplan til 9 dage – delt op i en kostplan + kostdagbog til kvinder og herefter en kostplan + kostdagbog til mænd. De 2 kostplaner er ens, men det giver en god indsigt i, hvordan kosten skal skrues sammen for henholdsvis mænd og kvinder, da mænd selvfølgelig har brug for lidt mere end kvinder.

Til sidst følger en mere udførlig liste over fødevarer, hvor man får et større indblik i de forskellige håndfulde, hvad der er fedtstof, mælkeprodukter, smagsgiver, nydelseselementer mv.

Min egen oplevelse er, at bogen giver et rigtig godt indblik i, hvad Sense er, og jeg synes, at Suzy er god til at få gjort det nemt og forståeligt. Jeg har selv prøvet en del af opskrifterne i bogen – og det er virkelig lækker mad, der også er godkendt af resten af familien. Jeg havde egentlig intentionen om, at jeg ville prøve at køre de 9 dages kostplan igennem, men der bliver jeg ramt af, at det bliver alt for organiseret og – for mig – omfattende. Det fungerer ikke for mig, at jeg skal slå op i en bog hver gang, jeg skal have noget at spise, og eksempelvis skal morgenmaden bare gå hurtigst muligt, hvorfor det oftest bliver til en portion skyr blandet med hytteost.

Derfor har jeg i stedet valgt at plukke nogle af opskrifterne ud, og det har fungeret meget godt for mig. For andre er det sikkert rigtig skønt, at der er en konkret kostplan at gå ud fra, da det jo giver en god mulighed for at komme godt i gang og få principperne ind under huden, inden man selv kaster sig ud i det. Jeg tror det afhænger meget af, hvem man er.

Men der er ingen tvivl om, at denne livsstil er vejen frem for mig. Jeg er faldet en del af hesten her i julen – mit sukkerhjerte er for stort til at modstå alle de frister, og når først sukkermonsteret har fået fat – ja så kan det altså være ret svært at komme op på hesten igen. Men nu står den snart på januar igen, og jeg glæder mig faktisk til dig. Ikke nødvendigvis fordi jeg SKAL tabe mig, men lidt her og der ville da ikke gøre noget. Det mest vigtige er dog fornemmelsen i min egen krop. Den har det godt! Kroppen er ikke så oppustet. Sukkertangen er minimal. Huden er mindre uren og mindre tør. Kroppen har mere energi og humøret får også en tand opad.

Hvis du er blevet mere nysgerrig på Sense, så kan jeg virkelig anbefale denne bog som Grundbog. Du kan købe den lige her, hvor du lige nu kan få den til 125 kr. Og hvis du ellers vil læse mere om Sense, så kan du smutte forbi sensekost.dk.

Sense - slank med fornuft Sense - slank med fornuft sense - slank med fornuft sense - slank med fornuft

Tagget , , , , , ,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.