Tilbage på sporet

Her i sommerferien har vi – sikkert som en del andre – slækket lidt på hygge-kontoen. Og når jeg siger hygge-kontoen, så mener jeg det, som vi propper i munden. Normalt spiser vi forholdsvis sundt uden for meget sukker og uden alt for mange af de hurtige kulhydrater, som brød, pasta, ris og kartofler.

Efter jeg blev gravid begyndte min krop at kræve, at der igen blev åbnet lidt op for kulhydraterne til aftensmaden og middagsmaden, da jeg ellers bliver alt for hurtigt sulten. Graviditeten skal dog overhovedet ikke have skylden for, at vi har spist lidt for godt den seneste tid. Det skal chokoladen fra vores bryllup til gengæld. Chokoladen kom aldrig på bordet, hvilket resulterede i, at vi havde en hel del chokolade med retur til hjemmet. Og hvad gør man så? Man spiser det selvfølgelig! Nu har jeg dog taget en resolut beslutning og har lagt resten af chokoladen i fryseren, og der kan det så ligge til hhv. julen og barnedåben i begyndelsen af det næste år.

Silas har den sidste tid også været meget fokuseret på slikket – så meget at han inden morgenmaden kunne nå at spørge ca. 50 gange, om han måtte få noget slik? Til trods for, at han aldrig nogensinde har fået et ja til det på det tidspunkt af dagen. Det er virkelig rigtig, som Lola Jensen engang sagde til et foredrag, jeg var til, at drenge ikke har ro i kroppen, før slikket er væk. Nu har jeg så bildt drengen ind, at jeg har smidt slikket væk (igen ikke særlig pædagogisk) for at blive fri for den plagen og dertilhørende raserianfald over et nej. Silas tror dog ikke helt på mig og siger: “nej mor – du har bare gemt det!” Han hopper ikke på hvad som helst længere, men det har dog haft den ønskede effekt ift. plageriet!

Jeg er meget opmærksom på under denne graviditet ikke at tage unødige kilo på, da jordmoderen jo fik ret sidste gang med, at dét man spiser sig til ikke forsvinder af sig selv igen. Og nøj hvor har jeg slet ikke lyst til at blive så stor igen!Provinsmor.dkBillede fra mine velmagtsdage i 2012, inden beslutning om livsstilsændring og -16 kg.

Derfor er der nu lavet madplan med massere af grøntsager og knap så mange hurtige kulhydrater. I aften stod den på Boller i karry med blomkålsris. I morgen lasagne med squash som plader. Onsdag og torsdag står den på rester for Silas og Henriks vedkommende, da jeg jo tager til KBH. Fredag er menuen kylling i kokos-karrysauce m. mango – igen med blomkålsris.

Jeg er vant til at lave madplan men er kommet ud af rytmen det sidste halvårstid, hvilket irriterer mig, da jeg hader at stå om morgenen og finde på, hvad vi skal have til aften. Måske jeg skal til at smække en madplan op her på bloggen for at holde mig selv op på det?

Tagget ,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *