Ude godt men hjemme er nu bedst

Sidste uge var vores første ferieuge sammen. En uge, som vi havde valgt at tilbringe i et sommerhus i det vestjyske – nærmere betegnet i Jegum Ferieland ca. en halv time fra Esbjerg. Et skønt skønt område, som jeg aldrig tidligere har hørt om. Et område, som man vel nærmest kan betegne lidt ala en campingplads – bare med sommerhuse i stedet for campingvogne.

Jegum Ferieland

Vi havnede i et lækkert sommerhus, hvor der var ALT. Jeg undrede mig faktisk op til flere gange, hvordan den kvindelige ejer af huset, kunne udholde tanken om at leje sit sommerhus ud, da der virkelig bare var sirligt orden alle steder, alting havde sin faste plads i små æsker med labels på og alting var farvekoordineret. I køkken/stue kørte vi limegrøn og lilla (selv skåle mv. var limegrøn og lilla) og på badeværelset kørte vi den blå stil. Ud fra hendes måde at indrette huset på, tænker jeg, at hun absolut må være et ordens- og kontrolmenneske, og det må da indimellem give lidt udfordringer, når man lejer sit sommerhus ud, hvor man jo absolut ikke har nogen idé om, hvilke mennesker, det er, der lejer ens hus. Den eneste ulempe ved sommerhuset var faktisk, at ejeren samtidig havde proppet huset med nips – særligt glaskunst var i høj kurs, og det var måske ikke det mest praktiske med 3 børn. Så den første halve time gik med at flytte nips og tage billeder, så jeg kunne huske, hvor det hele skulle stå, når vi igen skulle hjem 😉

Huset lå på en ugeneret lukket grund, ca. 200 meter fra legepladsen. Silas kunne derfor frit løbe frem og tilbage mellem sommerhus og legeplads, og allerede den 2. aften, fik han sig et par legekammerater, som han brugte en del tid sammen med. På selve grunden var der sandkasse, legetårn, bålplads samt massere af udelegetøj. Der var derfor rig mulighed for at hygge i haven også, selvom det ikke blev til så meget, som jeg havde forestillet mig. Ved huset var der en skøn træterrasse, som Vera fint kunne kravle ud på. Hun er ikke så meget for at kravle på græsset, så det var fint, at der alligevel var mulighed for at have hende med ud.

Så alt i alt var det nogle ret skønne omgivelser, vi var landet i, og vejret var også på vores side. Ingen af os holder af voldsom sommervarme, så temperatur omkring de 20 med solskin er helt perfekt for os. Og regnvejret holdt sig heldigvis til aften, nat og morgen, så det var vi heller ikke generet af. Og så er der jo også noget hyggeligt ved at indtage morgenmaden i sommerhuset, mens der er helt mørkt uden for pga. regnvejr.

De første par dage var af ferien var dog alligevel en lidt blandet fornøjelse. Silas har jo indimellem lidt udfordringer med det uforudsete, så han kørte i et ret højt gear de første par dage, hvilket gav en del konflikter, da han fik testet alle vores grænser. Jeg tror derfor, at vi hver især op til flere gange tænkte, om det var bedre, at vi kørte hjem igen, så der atter kunne falde ro på tropperne. Af erfaring ved vi dog, at han på et tidspunkt ‘falder til’, hvorefter alting igen ånder fred og ro (sådan nogenlunde i hvert fald 😉 )

Fyrkat

Alligevel havde vi – set i bakspejlet – nogle forholdsvis gode dage. Søndag kørte vi til fyrtårnet Fyrkat og på en nærliggende skovlegeplads med madpakke. Mandag formiddag brugte vi i sommerhuset, inden vi om eftermiddagen kørte til Tyskland efter bajere og bum! Det var lidt en udfordring med 2 slikhungrende unger, men fordelen var, at jeg slet ikke selv kunne koncentrere mig om at købe usundt til os selv 😉 På hjemturen blev aftensmaden – til Silas’ store glæde – indtaget på Burger King.

#Mens Henrik, Silas og Valde var oppe i fyrtårnet, så vi piger til på afstand.

Tirsdag pakkede vi badetøjet og kørte i svømmehal, hvor vi alle sammen kunne få et par hyggelige timer – troede vi! Jeg skulle have Valde og Vera med i omklædningsrummet, men da vi trådte indenfor nægtede Valde at tage sine sko af! Han skulle IKKE bade! Og når han har taget en beslutning, så er den altså ikke så nem at ændre igen. Så det endte med, at Valde, Vera og jeg drev rundt i hallen, mens Silas og Henrik badede. Havde jeg vist det, ville jeg nok have fortrukket at være i sommerhuset 😉 Efter svømmeturen kørte vi en kort tur til Blåvand for at kigge lidt på byen.

Sportspark Blåvandshuk

Onsdag bestemte vi os for, at vi ‘bare’ ville være i sommerhuset – både Valde og Vera trængte til at få lov til at få deres søvn. At de så valgte at sove hhv. 35 og 45 minutter – det er jo typisk ikk! Om eftermiddagen fik vi besøg af ungernes faster, onkel og kusine, og det var vist det ‘frirum’ vi alle trængte til for at komme ud af den onde cirkel med konflikter i flertal. Ungerne blev underholdt af deres onkel og kusine, og Henrik og jeg fik et pusterum til at snakke og drikke kaffe. Så det var en ret hyggelig dag, og ungerne var bestemt ikke tilfredse, da vores gæster atter vendte snuden mod det nordjyske.

Torsdag gik turen til Bork Legeland. Der var vi sidste år, da vi var på ferie i Bork Havn, og vi var ret begejstret for legelandet. Nyt og ikke mindst rent – de der legelande kan altså godt være ret beskidte og ulækre indimellem. Samtidig var det ved at være på tide at lave noget, hvor Vera ikke skulle befinde sig i enten autostol eller barnevogn hele tiden, og hvor ungerne bare kunne løbe. Alt i alt opholdt vi os vel i legelandet i ca. 5 timer, og så var den dage ligesom gået.

Bork Legeland #Legelandet havde massere af traktorer, gravkøer og en gratis Postmand Per bil, så det var alletiders sted for Valde.
Jeg tror han fik stillet sin lyst i forhold til at køre med Per 😉

Fredag var sidste hele dag på ferien, og vi havde egentlig aftalt, at vi ville tage i Blåvand Zoo. Valde var dog så medtaget fra dagen i legeland, hvor han igen igen ikke fik sin middagslur, og zoo har aldrig sagt Silas så meget. Derfor blev planen i stedet, at Silas og Henrik kørte i svømmehal, mens jeg var hjemme i sommerhuset med Valde og Vera, hvor jeg så småt begyndte på lidt rengøring af hytten, så vi ikke skulle klare alting lørdag morgen. Derudover smuttede vi en lille tur på legepladsen, inden begge unger faldt i søvn på samme tid. Og bum, så stod jeg i dilemmaet, om jeg skulle sætte mig i solen med en kold cola, eller smide mig i sengen ved siden af Vera. Vera vandt 😉

Lørdag gik turen hjem igen, og jeg må sige, at jeg er ikke blevet mere hooket på en kør-selv-ferie til Italien/Frankrig. Turen hjem tog godt 3 timer, og stort set hele vejen, var der minimum 1 barn, der var utilfreds. Vi bliver aldrig kør-langt-typerne, og jeg har virkelig dyb respekt for dem, der har modet til at tage deres små børn med ud på en lang køretur. Vores børn (eller måske er det os) er i hvert fald ikke gearet til det!

Så samlet set har vi haft en skøn ferie, selvom man jo reelt set kan stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt det er ferie, når man har 3 små børn med. Vores børn har pt. en alder, hvor det bare er mega svært at tilfredsstille alle, og der er næsten altid én eller flere, der må ofre sig. Ferien har fx kosten en del af Valde og Veras søvn, da de begge er typerne, der absolut ikke sover, når vi er nogle steder, men omvendt er det jo svært at sidde i sommerhuset hele tiden, da der jo temmelig ofte er minimum ét barn, der sover.

Vel hjemme igen er alting faldet tilbage i sin vante rytme – så meget som det nu kan, når den står på ferie. Vi er sikkert ikke de eneste, hvor sovetider mv. skrider ret meget, når der er ferie. Men uanset hvad, så er vi klar til 3 skønne uger sammen herhjemme med havehygge, grill, små udflugter ud af huset, lidt for mange is og alt det andet, der hører sommerferien til 🙂

Tagget , , ,

1 thought on “Ude godt men hjemme er nu bedst

1. […] første uge af vores ferie, var vi som tidligere skrevet i sommerhus. Herefter har ferien egentlig primært bestået af Tøffetid herhjemme med noget få små turer ud […]